De L-rijtuigen


Vooraleer met de bouw van de rijtuigen type L te beginnen, liet de NMBS eerst 2 prototypes maken. Het eerste, met centrale WC, verdween tijdens de oorlog 40-45.
Het is de opstelling van het 2de rijtuig die als basis diende voor de bouw van de reeks van de rijtuigen 3de klasse.
De 2de klasse rijtuigen waren in vergelijking met de hedendaagse rijtuigen zeer spartaans uitgevoerd.
De 1ste klasse rijtuigen, daarentegen, gaven met de hoge rugsteunen met daarboven het transversale  bagagerek een meer intiemere indruk.
De rijtuigen zijn uitgerust met aanzuigventilatoren "Torpedo", één per afdeling. De verkeerssnelheid ontwikkelde een onderdruk in het toestel, die de verontreinigde lucht, geconcentreerd aan de zoldering van de afdelingen afvoert.
Van de 312 gebouwde rijtuigen (1933-35) werden er destijds nog 15 in destijds organiseerde dienst gehouden voor de stoomritten die de NMBS organiseerde.
Het zijn:
- 2 rijtuigen A4B4 (ex a2b6)
- 2 rijtuigen A8 (ex b8)
- 7 rijtuigen B10 (ex c10)
- 2 rijtuigen A5D (ex b5p)
Verder werden er 5 rijtuigen voorbehouden voor het museum. (2 rijtuigen A4B4, 2 rijtuigen B10 en 1 rijtuig B6D).
Ook de museumlijnen bekwamen enkele exemplaren.

Te herkennen aan
-rechthoekige vensteropeningen
- verschillende instapdeuren en
- geen vouwbalgen oor de tussenverbinding



Naar de sporen (Home) Contact Laatste pagina aanpassing: 16.05.2020