De N-rijtuigen
Van de 18 rijtuigen werden er 11
gebouwd door Baume et Marpent en 7 door Anglo-Franco-Belge te La Croyere voor de
toenmalige Nord-Belge. .
Ze werden geleverd in 1930 en in 1940 werden de rijtuigen van de Nord-Belge door
de NMBS overgenomen.
Geinspireerd door het materiaal in dienst op het Noord-Franse net, waren de
rijtuigen van de Nord-Belge gekenmerkt door hun ronde lijnen waarbij alles een
harmonische bocht vormde.
Zowel binnenin als langs de buitenkant vertoonden de rijtuigen typt N veel
bochten en afrondingen.
Deze zorg voor het mooie – die door ieder volgens zijn eigen smaak gewaardeerd
zal worden – is typerend voor al de verwezenlijkingen van de oude maatschappij “Nord-Belge”.
Men bemerkt de luchtververser “Chenard” van het WC die er verse lucht
binnenstuwt, omgekeerde werking dan de “Torpedo” luchtververser.
De rijtuigen werden ingezet op de internationale verbindingen naar Parijs.
Van de 18 rijtuigen, waarvan de laatste in 1978 buiten dienst gesteld wordt, werden er 7 voorbehouden voor het museum. Andere werden nog gebruikt als dienstwagen.
N – B7 ex a3b4 32201-32204
Anglo-Franco-Belge ombouw tot B7 in 1957.
N – B9 ex b9 32301-32303 Anglo-Franco-Belge
N – B11 ex c11 32401 – 32406 Baume et Marpent
N – B7D ex c7p 39101 – 39105 Baume et Marpent
Bron: GTF-50 jaar reizigersvervoer / TSP-Op de baan
N – B7 ex a3b4 reeks 32201-32204
N – B9 ex b9 reeks 32301-32303
N – B11 ex c11 reeks32401 – 32406
N – B7D ex c7p reeks 39101 – 39105
Naar de sporen (Home) | Contact | Laatste pagina aanpassing: | 05.05.2020 |