Facebook - Treinen en stations (vroeger en nu)

RETRO


RETRO 1 - 33 jaar terug. Toen al de laatste armseinen en een historische motorwagen.

 

RETRO 2 - Ertstrein komende uit richting Beauraing op weg naar Bertrix en verder, juist voor de tunnel en inritsein van Vonêche. 12 juni 1992.

 

RETRO 3 - AR 4903 komt terug van een rondrit aan de kust. Ze staat in de bundel van Brugge-Haven. Links is de lijn 51 met verderop de vertakking naar Blankenberge, Zeebrugge en Knokke.

 

RETRO  4 - Voor hun bezoek aan de ',Philips' vestigingen in België deed de Directie uit Eindhoven beroep op de 'Kameel'. Zo kwam ze in 1987 naar Brugge en in 1989 naar Roeselare en Brugge. Voor de lunch reed men verder naar Knokke.

 

RETRO 5 - De 8 pakwagens Ds van 15 meter werden gebouwd in 1938 en werden gebruikt voor de internationale RIC dienst. Pakwagen 17101 werd later gebruikt als begeleidingswagen voor de machinisten bij de ritten met historische stoomlocomotieven in de jaren 80-90.

 

RETRO  6 - Voor de dienst ES (Elektriciteit en Seininrichting) werden destijds verschillende "Brossel" motorwagens type 551 omgebouwd. Deze was in gebruik te Brugge.

 

RETRO 7 - Zandinstallatie Antwerpen Dam in 1997

 

RETRO 8 - Kerkhof in WDT Monceau.

 

RETRO 9 - Transport van vloeibaar staal tussen Ougrée en Chertal (Luikse staalbekken). 2007.

 

RETRO 10 - HLR 8430 rangeert met de Memling-rijtuigen naar de bundel.Oostende 19 september 1992

 

RETRO 11 - 20 maart 1999. HLR 9155 raangeert met enkele Tads wagens tussen de kalkfabriek Lhoist en het station van Jemelle.

 

RETRO 12 - AM 975 in de Cityrail kleurstelling te Pécrot - lijn 139 Leuven-Ottignies - op 08.04.2008

 

RETRO 13 - 5 april 1986 - AR 4407 verlaat het station van Virton St Mard richting Athus en passeert het inritsein. In die tijd was Virton en bij uitbreiding de ganse Athus-Meuse lijn het resterend walhalla van de mechanische seinen. Ook de lijn naar Frankrijk via Lamorteau was nog in dienst.

 

RETRO 14 - Op 17 juli 1999 sleept hlr 8209 een stam Laaers autotransport uit de Zeebrugse achterhaven over de Strauss-brug naar de goederenbundel. Door de bouw van een nieuwe sluis zal deze merkwaardige brug binnenkort verdwijnen.

 

RETRO 15 - 6 mei 1987 - Hld 5203 legt zich in de bocht net voorbij het station van Statte richting Huy en Luik.

 

RETRO 16 - 23 april 1983 - Het motorstel AR 4007 op weg van Kortrijk naar Poperinge rijdt het station van Ieper binnen.

 

RETRO 17 - HLR 7330 rangeert te Châtelet - 03.06.2000

 

RETRO 18 - TTB-dag(en) of de Trein-Tram-Bus dagen waar je voor een habbekras gans België mee kon doorkruisen. Op 06 oktober 1991 verlaat een extra trein hier het station Blankenberge.

 

RETRO 19 - Gouvy - 05.08.1995 - HLD 5521 vanuit de stelplaats.

 

RETRO 20 - 12 december 1987 legt GTF een rondrit in het staalbekken van Charleroi in. Een mistige ochtend en het grauwe industrielandschap van Cockerill Sambre benadrukken de AR 4601 op lijn 260 aan de blokpost 3.

 

RETRO 21 - De stelplaats van Ath was de thuishaven voor de reeks 46. 27 mei 1987 - Ath.

 

RETRO 22 - Motorstel 136 (Budd) - reeks 1956 - 18 juni 1978 - Station Brugge

 

RETRO 23 - Het is week-end en dan gaan we naar de zee. HLD 5149 met T-trein naar Blankenberge op zondag 15 augustus 1999 aan Brugge-Haven

 

RETRO 24 - HLD 5125 komt met een kolentrein voor de elektriciteitscentrale toe te Ruien (lijn 85) - 29 mei 1991

 

RETRO 25 - Een meute DAGTOERISTEN wordt gelost..Blankenberge 27 augustus 2000. HLD 5166

 

RETRO 26 - De IC Oostende-Kortrijk komt het station van Brugge binnen. 5 augustus 1984. In die tijd was lijn 66 nog niet geëlektrificeerd, vandaar HLD reeks 51. Ook waren er nog armseinen aanwezig. Kant Brussel op alle sporen. Kant Kust enkel het omloopspoor, zie uiterst rechts op de foto. Bemerk ook links op de foto dat spoor 9 geen uitritsein had maar enkel een rangeersein.

 

RETRO 27 - Op 4 juli 1998 legde - ik vermoed TSP - een rit in naar de Kust. Ook de achterhaven van Brugge werd aangedaan. AR 4605 rijdt hiet over de brug aan de Sluisstraat, de verbinding tussen de Brugse ringvaart en het Boudewijnkanaal naar Zeebrugge.

 

RETRO 28 - HLD 5128 trekt een reeks wagens voor vloeibaar staal voorbij het station van Kortemark op 15 mei 1989. De wagens kwamen vanuit Duinkerke (F) via Adinkerke, Lichtervelde, Deinze verder naar het Luikse staalbekken.

 

RETRO 29 - HLE 1601 - hier nog in zijn gele livrei - komt aan te Brugge met IC "Saphir" op 31 juli 1983. De "Saphir" reed vanaf 1954, oorspronkelijk als TEE met DB VT8. Later IC en vanaf 1987 als EC Memling. Bestemmingen waren afwisselend Brussel of Oostende naar Köln, Dortmund of Frankfurt. In 1983 was dit Oostende-Köln.

 

RETRO 30 - HLD 5107 op 29 augustus 1994 aan de Cast-site te Zeebrugge.

 

RETRO 31 - De GOUDEN 16 - 13 mei 2001 in Station Oostende.

 

RETRO 32 - Toen er nog beweging was op lijn 154. HLD 5215 te Hastière op 22 augustus 1984. Foto van dia.

 

RETRO 33 - AR 4504 te Straimont op 24 juni 1997.

 

RETRO 34 - HLE 2626 + 2606 doorkruisen op 19 mei 2004 het station van Moustiers.

 

RETRO 35 - HLE 2612 - 15 mei 1992 - Hennuyères.

 

RETRO 36 - Vertakking Oostkamp - 5 juni 1983 - 2602 met INT.

 

RETRO 37 - Lessines Blok 15 op 1 augustus 1986.

 

RETRO 38 - Tractie werkplaats Ronet in 1978. HLD 5402 gaat tanken.

 

RETRO 39 - Op 24 maart 1990 maakt de BR 41.360 een rondrit door Oost-België via Montzen, Liège, Trois-ponts en Malmedy. Hier verlaat ze de tunnel bij Nonceveux op weg naar Trois-Ponts. Bemerk de dubbele tender.

 

RETRO 40 - HLD 6282 op 18 juni 1978 in station Brugge

 

RETRO 41 - HLD 5503 en 5504 zijn zojuist het station van Beauraing voorbij op weg richting Athus. 28 april 1990.

 

RETRO 42 - HLD 5510 en 5523 met INT Luxembourg-Amsterdam in het station van Gouvy op 9 augustus 1997.

 

RETRO 43 - HLD 5529 te Rivage op 26 juli 1999

 

RETRO 44 - Goeie morgen. Ditmaal een line-up van de verschillende livreien van de reeks 55. Een groene, een CFL, een blauwe, aangevuld met een HLD van de reeks 62/63. Destijds waren er nog open-deur dagen in sommige tractie werkplaatsen. Kinkimpois 18 juni 1988.

 

RETRO 45 - Na mijn vorige 2 foto's met een transport van vloeibaar staal ( Chertal en Kortemark) nu eentje vanuit de beginperiode van mijn fototrips. HLD 5533 op de terugweg vanuit het Luikse staalbekken, heeft Namur verlaten en nadert Ronet. 24 mei 1984.

 

RETRO 46 - We blijven nog eventjes op de mooie Ambléve lijn in het mooie en idyllisch gelegen station van Trois-Ponts, toen nog zonder een walhalla van palen en stroomdraden. HLD 5515 op 12 juli 1991.

 

RETRO 47 - Wat een heerlijke plaats om te spotten. Nog maar eens Trois-Ponts met HLD 5542 en 5510 op 12 juli 1991.

 

RETRO 48 - HLD 5538 is op weg met een goederentrein van Aachen-West naar Montzen en verder. Gemmenich 13 september 2006. Op deze lijn rijden de treinen op het rechterspoor.

 

RETRO 49 - Op 17 juni 1983 is de blauwe HLD 6005 met een gemengde goederentrein op doortocht in het station van Brugge, richting Zeebrugge. Bemerk het driestandensein op de achtergrond.

 

RETRO 50 - Zot sien doe gen zéér. Omdat een stam van 19 rijtuigen niet in het station van Blankenberge binnenkan (perrons te kort) wordt de GAR-express Luxenbourg-Blankenberge in Brugge gesplitst. Op 16 augustus 1993 had men het lumineus?! idee om nu eens parallel naar Blge te rijden, met reclame van een bekend modeltreinmerk, loc's verbonden met een lint en een HLE 21 werd met een A3tje omgetoverd tot HLE 1609. Geen mens die het onderweg gezien heeft.

 

RETRO 51 - Stoomfestival of rookfestival? TKP 6281 (SC Maldegem?) op 28 september 1993. Mariembourg CFV3V.

 

RETRO 52 - Omnibus / P-trein vanuit Zeebrugge naar Kortrijk. Lijn 66 Brugge - Kortrijk was toen nog niet geëlektrificeerd. Vandaar een diesel reeks 62/63 met M2 rijtuigen. HLD 6325 op 6 augustus 1984 - Brugge - Y Herdersbrug.

 

RETRO 53 -. De trein Amsterdam - Brussel komt toe in Brussel Zuid - Belgische lok, Nederlandse rijtuigen. - HLE 1181 op 21 mei 1996

 

RETRO 54 - HLR 7304 in Charleroi-Sud met een werktrein voor Dienst ES. De werkwagens zijn omgebouwde oude pakwagens type 4012B1. 16 mei 1987. Foto van dia.

 

RETRO 55 - Na een dagje aan zee, en een tussenstop in Brugge is de GAR-express terug op weg van Blankenberge naar Luxembourg., Ditmaal met CFL 3007. 24 augustus 2003.

 

RETRO 56 - Ex privé-operator DLC met goederentrein uit Zeebrugge in doorrit in het station Brugge met PB03. 11 oktober 2005.

 

RETRO 57 - AR4402 reed zojuist het inritsein van station Eeklo voorbij. Het station was toen nog volledig voorzien van mechanische seinen. Eeklo 11 mei 1991.

 

RETRO  58- HLE 2354 met K rijtuigen in week-end rust (P-trein op weekdagen?) - Ottignies 27 februari 1995.

 

RETRO 59 - De GAR-express Luxembourg-Blankenberge doorkruist het station van Oostkamp op 24 augustus 1997. De CFL-rijtuigen werden meestal aangevuld met NMBS, DB of SNCF rijtuigen. Een bont allegaartje. Wordt vervolgt...

 

Retro 60 - Het vervolg ... Na de doortocht in Oostkamp kon ik de GAR-express Luxembourg-Blankenberge nog eens fotograferen bij de doortocht te Brugge Sint-Pieters aan de Oostendse vaart. Deze trein had in Brugge station een lange stilstand, want wegens zijn lengte werd deze trein er gesplitst. Blankenberge kon maar maximaal 11 rijtuigen ontvangen.Brugge Sint-Pieters 24 augustus 1997.

 

RETRO 61 - HLE 2362 op 29.11.1991 te Oud-Heverlee.

 

RETRO 62 - HLE 2380 is met een lading auto's op weg naar Zeebrugge. Oostkamp 17 juli 2006

 

RETRO 63 - De GAR (Groupement des Amis du Rail) is een Luxemburgse vereniging die instaat voor behoud van historisch CFL-materiaal, schaalmodellen en ook talrijke ritten inlegt. Van 1978 tot 2016 legde ze ook op zon- en feestdagen in juli en augustus ritten in naar Blankenberge. Wegens talrijke werken op de lijnen tussen Arlon en Brusselin 2017 en in 2018 ook Luxembourg en Kleinbettingen werden de ritten afgeschaft en niet terug opgestart. In al die jaren werd deze zomertrein meer dan 350 maal ingelegd. De reistijd was meer dan 1u30 korter dan met het regulier verkeer. De trein vertrok eerst als stoptrein vanuit Rodange (5h58) via Esch en Bettembourg naar Luxembourg. Vertrek in Luxembourg om 7h05 kwam ze om 10h42 aan te Blankenberge. Tussenhaltes in Kleinbettingen, Arlon, en Brugge. Vanaf Gembloux reed ze meestal via Leuven en de Westenring rond Brussel. Omdat ze meestal meer dan 11 rijtuigen mee had werd deze trein in Brugge gesplitst. Op bijgaande foto trekt HLE 2310 de 4 laatste rijtuigen van Brugge naar Blankenberge. Doortocht te Zuienkerke op 9 juli 1989.

 

RETRO 64 - Als experiment werd HLE 2302 voorzien van een verluchtingsrooster type HLE 27. De ronde vensters verhuisden naar beneden. De HLE 2302 is hier op de terugweg van Blankenberge naar Luxembourg met de GAR-express. Brugge St-Pieters 8 augustus 1993.

 

RETRO 65  - HLD 6235 komt met de stoptrein uit Gent St P aan te Adinkerke - 3 april 1993. Nostalgie, geen bovenleiding, vereenvoudigd stopsein, baanwachtershuisje, betonnen bloembak, ......

 

RETRO 66 - Nog maar eens de GAR-express. CFL 3016 op weg naar Blankenberge in doortocht Brugge-Haven, aan de splitsing van de lijnen naar Blge en Zeebrugge/Knokke op 1 augustus 2004.

 

RETRO 67. Op 18 juli 1999 keert HLV 1.002 terug van de MARINE-EXPO dagen te Zeebrugge. Rechts in beeld de markante kerktoren van Lissewege. Nu ligt rechts de verbindingsboog van lijn 51A naar lijn 51B.

 

RETRO 68 - Ook goederentreinen reden (rijden) door de Noord-Zuid-verbinding. Hier HLE 2301 op 4 mei 2001 te Brussel Zuid.

 

RETRO 69 - HLD 6048 met extra-trein te Moeskroen op 28 mei 1988.

 

RETRO 70 - TSP-rit door de Hoge Venen en de Eifel met HLD 6077 en 6041 en K1 rijtuigen. Hallslagh (D) op 7 Augustus 1993.

 

RETRO 71 - De omnibus Zeebrugge-Kortrijk verlaat het station van Brugge. Bemerk de armseinen. Deze stonden er toen nog kant Brussel voor de sporen 1 tot 8. Brugge 31 juli 1983.

 

RETRO 72 - 150 jaar spoorwegen in België. In Kinkimpois is men bezig met de voorbereiding voor de historische stoomtreinritten van de dag. 22 juni 1985.

 

RETRO 73 - Een klassiek fototje 34 jaar terug in de tijd. Hld 5505 met K1-rijtuigen en een ??? in station Liège Glms op 21 juki 1986.

 

RETRO 74 - "Laatste rit" staat er vooraan op de loc. Zoveel moeite en geld om hem rijvaardig te maken om er dan enkele jaren ritten mee te maken. Spijtig. HLV 1.002 te Merelbeke op 28 september 1991.

 

RETRO 75 - TSP lok 6077 te Raeren. 8 augustus 1992.

 

 

RETRO 76 - HLD 6071 rijdt het station van Dinant binnen. 22 mei 1984

 

RETRO 77 - Op 22 juni 1991 organiseerde TSP een rit naar Paris-Nord. De SNCF gaf geen toelating om via de klassieke reisweg te rijden, Via een alternatieve omweg - maar niet minder mooi - werd via Fourmies, Vervins, Laon, Soissons naar Paris-Est gereden. Voor de gelegenheid werden HLD 5403 en 5404 herdoopt in 204.003 en 204004. Hier de tussensto te Vervins (F) - 22 juni 1991.

 

RETRO 78 - Ter promotie van het VTM-programma "Tien om te zien" werd AM 808 herschilderd in de VTM kleuren. Op 22 juli 1991 is ze hier op weg naar Blankenberge. Brugge-Herdersbrug.

 

RETRO 79 - Dag op dag 10 jaar later waarop ik de AM 808 in VTM schildering spotte ( zie foto van gisteren), is deze terug in station Blankenberge, ditmaal herschilderd in de bordeau-versie. 22 juli 2001.

 

RETRO 80 - Binnenzicht van het 2de station te Brugge op het huidige t'Zand. Er waren slechts 4 sporen onder de overkapping.

 

RETRO 81 - Alle panto's op om de zware olietrein de helling van Stockem naar Arlon te kunnen optrekken

 

Retro 82 - HLD 5408 wacht op vertrek naar Givet (F). Links merk je nog de autorail naar Houyet en Bertrix. 22 mei 1984

 

RETRO 83 - Met de "bolle neuzen" naar Köln. TSP rit van 26 mei 1990. HLD 204.003 (5403) en 5404.

 

RETRO 84- OP 23 juni 2006 sleept HLE 2318 een autotrein over het goederenspoor door station Brugge naar Zeebrugge.

 

RETRO 85 - HLE 1186 met NS rijtuigen in Antwerpen Centraal 1 augustus 1992. RETRO - OP 23 juni

 

RETRO 86 - AM62 -204 op 26 juli 1999 te Nessonvaux. (lijn 37 Liège-Verviers)

 

RETRO87  - Haven-excursie - Zeebrugge North Sea Ferries op 4 juli 1992.

 

RETRO 88 - HLD 7348 staat met een hulpwagen -een omgebouwde ex I1-B11 - van de heropsporingstrein op een zijspoor in WDT Monceau - 18 november 1995.

 

RETRO 89 - Trein-weekend van TTZ (Toeristische Trein Zolder) later LSV. Opstelling in de kolenmijn van Zolder vlnr HLD 7004, 7503 en 5914. 18 augustus 1984.

 

RETRO 90 - Twee SNCF loks van de reeks 67000 vertrekken uit Boulogne met de lange sleep CIWL-rijtuigen van de Orient-Express richting Parijs en verder. 20 juni 1983.

 

RETRO 91 - De omnibus (p-trein) van Gent Sint-Pieters op weg naar Oudenaarde en Ronse vertrekt uit het station van Gavere-Asper. 1 juni 1991.

 

RETRO 92 - In 1967-68 bouwde de CW Meechelen uit telkens 2 koprijtuigen van het motorstel reeks 35, acht motorstelllen voor de post. Hier komt op 4 augustus 1986 Post 004 voorbij blok 51 van station Brugge, op weg naar Gent-Sint-Pieters. Blok 51 is ondertussen al jaren geleden afgebroken

 

RETRO 93 - HJD 6042 rangeert in Quièvrain 28 mei 1988. Alles wat je ziet is verleden tijd, lok reeks 60, armseinen, seinhuis en overgang naar Frankrijk.

 

RETRO 94 - Ar 4002 op weg van Zeebrugge naar Brugge en Kortrijk. 1984 - Brugge Herdersbrug.

 

RETRO  95 - EC45 Parsifal - Paris-Köln - in station Liège Glms met SNCF CC40107 en duitse rijtuigen. Tot 31 mei 1987 was dit een TEE tot Hamburg. Liège Glms op 6 augustus 1988.

 

RETRO 96 - Tijdens de proefritten met reeks 11 tussen Antwerpen en Moeskroen rijdt HLE 1189 met een stam M4-rijtuigen voorbij het station van Kortrijk. 1 augustus 1986.

 

RETRO  97 - AR 4509 komende van Bertrix rijdt het station van Libramont binnen - 25 augustus 1990

 

RETRO 98 - Het betreft hier het treingedeelte Berlijn Oostende met 3 DR rijtuigen : een WL een Bc en een Bm. Vanuit Liege Guillemins hingen deze 3 rijtuigen aan staart van een binnenlandse IC. In het winterseizoen bestond het treingedeelte enkel uit het ligrijtuig.

 

RETRO 99 - HKLR 8441 rangeert de rijtuigen van de INT-Oostende-Moskou vanuit de bundel richting station. 11 september 1993 – Oostende

 

RETRO 100 - HLE 2015, nog in groene livrei, verlaat de werkplaats van Ronet. 24 mei 1984.

 

RETRO 101 - In de jaren 80-90 werden de loks van reeks 28 gebruikt voor het rangeerwerk in o.a. Brussel-Zuid en Oostende. Hier HLE 2802 op 4 mei 1991 in Brussel-Zuid. Hier de aankomst van de "Ventimiglia". Een deel bleef in BXL. Een gedeelte reed door naar Amsterdam. Het stuk wat je hier ziet werd opgeduwd naar de groep voor reinigen om diezelfde avond terug aan te koppelen aan het gedeelte richting Ventimiglia.

 

RETRO 102 - Met de zon in tegenlicht komt HLE 2017 met de INT Basel-Oostende het station van Beernem voorbij gereden. En nee, de pakwagen staat niet in brand, morgen meer... 21 mei 1988

 

RETRO 103 - Na de doortocht van de Int Basel-Oostende (zie Retro 102) vertrekt de HLV 29.013 met de Aeltre Express (ter gelegenheid van de opening van het nieuw stationsgebouw te Aalter) vanaf het uitwijkspoor te Beernem richting Brugge. 21 mei 1986.

 

RETRO 104 - Reeds minuten voordien hoor je het gebrul van de twee diesels reekss 53, die de zware ertstrein de helling vanuit Pondröme richting Vonêche opslepen. De kandelaar geeft groen en het verwittigingssein geeft vrije doortocht aan door het station. Vonêche 12 juni 1992.. HLD 5315 + 5319.

 

RETRO 105 - Zomaar..... Type 79 - AM758 - 26 augustus 2003 - Gent St-Pieters

 

RETRO 106 - HLV 1.002 op weg naar het stoomfestival van de CFV3V te Mariembourg. Doortocht te Court-sur-Heure op 22 september 1991

 

RETRO 107 - In de jaren 80 hadden de locs van de reeks 20, met uitzondering van 2024 en 2025 - nog alle de groene livrei. HLE 2004 in gezelschap van zijn broertjes. WDT Ronet 24 mei 1984.

 

RETRO 108 - HLE 2238 verlaat met een korte olietrein de bundel van Antwerpen-Noord. 31 juli 1986.

 

RETRO 109 - AR 4507 op weg van Bertrix naar Virton in de omgeving van Orgeo - 7 mei 1994.

 

RETRO 110 - Na doortocht van de Amsterdammer verlaat HLE 2554 met een olietrein het uitwijkspoor te Kapellen. 17 juli 1987.

 

RETRO 111 - HLD 5301 rangeert in het station van Virton - St-Mard op 5 april 1986.

 

RETRO 112 - "Picasso" x3998 (ex-SNCF) op de terugweg van Treignes naar Mariembourg te Olloy. CFV3V - 27 september 1990.

 

RETRO 113 - De P-trein met AM62 - 202 uit Kortrijk naar Brugge loopt het station van Lichtervelde binnen. 16 augustus 2007.

 

RETRO 114 - HLD 5125 met een stel tremelwagens (Fad) komt vanuit Zeebrugge richting binnenland. Ze waren geladen met cokes van de Carcoke fabriek, gelegen tussen Zeebrugge en Zwankendamme aan het Boudewijnkanaal. De activiteit (sinds 1900) werd in 1996 stopgezet. In 2002 werd de fabriek gesloopt en het 15 hectare groot terrein werd gesaneerd. Brugge - overweg 1 lijn 51A Lentestraat-Sint-Pietersstraat op 30 april 1990.

 

RETRO 115 - HLD 5305 in doortocht te Gedinne op de Athus-Meuse lijn 166. 25 juni 1994

 

RETRO 116 - HLE 2353 en een HLE reeks 26 doorheen het station van Leuven. 27 mei 1995.

 

RETRO 117 - SNCF x4522 wacht op vertrek in het station van Tournai (Doornik) - 22 augustus 1988. Deze franse dieselstellen verzekerden de verbinding Tournai - Lille-Flandres(Fr).

 

RETRO 118 - Toeristische uitstap met HLD 201010 (5910) naar Blankenberge op 23 april 2011.

 

RETRO 119 - AM 695 (type73) - Jemeppe-sur-Sambre op 27 mei 1995.

 

RETRO 120 - AM 713 (type74) te Ottignies op 27 februari 1995.

 

RETRO 121 - Na de groene en de bordeau versie, vandaag een AM in "new look" kleur. AM 748 (type 79) te Tournai op 27 augustus 2012.

 

RETRO 122 - HLE 1804 met de IC Oostende-Kôln verlaat de tunnel te Chaudfontaine op 11 mei 1995.

 

RETRO 123 - HLV 1.002 op volle kracht te Hennuyères. 4 mei 1991.

 

RETRO 124 - HLE 2023, hier nog in groene livrei, met een reeks ketelwagens te Ronet op 24 mei 1984.

 

RETRO 125 - Eventjes bijtanken. Kinkempois 25 september 1998.

 

RETRO 126 - De IC95 "Iris' - voorheen "Edelweis"in doortocht te Libramont op 21 juli 1990. HLE 2005.

 

RETRO 127 - AR 4006 te Zeebrugge op 6 februari 1999.

 

RETRO 128 - Op 26 mei 1990 legde TSP een rondrit in doorheen de Hoge Venen en de Eifel. Op de terugweg werd halt gehouden in Kôln.

 

RETRO 129 - Trein 508 Oostende-Welkenraedt op 11 juli 1987 te Fraipont. Met HLE 2711 en M4 rijtuigen.

 

RETRO 130 - HLE 2352 op 6 mei 1985 te Beez - lijn 125 Namur-Liège.

 

RETRO 131 - Tweemaal "Break" - Het driedelig stel AM 311 in "memling" schildering en het tweedelig stel AM 307 in originele bordeaux schildering. Brussel-Zuid 2 mei 1992.

 

RETRO 132 -Tijdens de tweede bouwschijf van de Breaks, werd ook een reeks gebouwd voor de Marokkaanse Spoorwegen. Deze waren bij oorsprong reeds driedelig. Het hier opgestelde stel was nog niet voorzien van een nummer. Brugge 6 november 1983

 

RETRO 133 - Om de doorgaan voor schepen te verbeteren werden nieuwe spoorbruggen gebouwd over het Schipdonckkanaal en werd het station van Landegem verhoogd. Eerst werden de twee buitenste boogbruggen in 1994-96 gebouwd. Daarna werd de middelste oude brug afgebroken en in 1997-98 vervangen door een nieuwe 86 meter lange boogbrug. Eind 1998 werd het Schipdonkkanaal ter hoogte van de nieuwe spoorwegbrug verbreed tot 45 m. De doorvaarhoogte is 7,5 m. Landegem 28 februari 1999.

 

RETRO 134 - HLD 5135 te Bertrix 28 april 1990 -

 

RETRO 135 - Jaarlijks waren er open deur dagen van de Museumbewaarplaats te Leuven. De AR 4903 werd ingelegd als navette tussen het station en de oude stelplaats. Leuven 28 september 1990.

 

RETRO 136 - CFV3V - Locomotief AD09 -een 040T gebouwd in 1951 door La Meuse en afkomstig van de steenkoolmijn André Dumont te Waterschei - vertrekt met een stam GCI-rijtuigen uit Treignes op 21 september 1991

 

RETRO 137 - De motorstellen type 50/53 waren niet voorzien van een lage instap en reden daarom enkel op de ABC-as. Op de TTB-dag (Trein-Tram-Bus) van 8 oktober 1989 reed een stel uitzonderlijk naar de kust. Hier op de terugweg met AM 029 op kop aan de vertakking Oostkamp.

 

RETRO 138 - Na de 24 stellen (010-034) gebouwd in 1950, werd deze reeks in 1953 nog aangevuld met nog eens 10 exemplaren (035-044). Hier 035 in de werkplaats van Schaarbeek op 9 april 1986.

 

RETRO 139 - AR 4508 op weg van Bertrix naar Dinant - Pondrôme 20 februari 1993

 

RETRO 140 - Bij de volledige elektrificatie van de lijn tussen Antwerpen en Amsterdam in 1957, werd ook een internationale dienst opgezet voor deze verbinding. Werkspoor bouwde hiervoor 12 extra aangepaste 'Hondekoppen' waarvan 4 voor de NMBS Tot eind '86 bleven nog twee paren over op deze dienst. Twee stellen 903 en 904 werden nog verhuurd aan de NS voor de verbinding Vlissingen - Amsterdam. In 1988 werden ze buiten dienst gesteld. AM 904 verlaat hier Antwerpen Centraal op 3 mei 1986

 

 

RETRO 141 - Voor 150 jaar spoorwegen in België werd een motorstel type 1935 terug rijvaardig gemaakt. In 1987 organiseerde GTF een rondrit ermee. Doortocht te Hove op 11 april 1987.

 

RETRO 142 - in 1970 werden 6 stellen nrs 595 - 600 gebouwd voor het verkeer tussen Brussel-Zuid en de Luchthaven. Brussel-Noord 5 mei 1985.

 

RETRO 143 - Gouvy - 6 april 1988 -

 

RETRO 144 - Op 31 juli 1983 komt HLD 5144 het station van Brugge binnen met de 'Intersoc' trein vanuit Heer-sur-Meuse. Intersoc was een organisatie van de CM die vakanties inlegde voor jongeren. Bemerk de generatorwagen en Brugge was toen nog voorzien van mechanische armseinen, kant Brussel.

 

RETRO 145 - HLD 5128 met een reeks autotransport wagens in doortocht te Aalter op 30 april 1988. De omgeving is er nu volledig veranderd, nieuw station en op 4 sporen gebracht. Ook de blokpost js verdwenen.

 

RETRO 146 - Een kletsnatte regendag. HLD 5408 in doortocht te Dinant op 22 mei 1984.

 

RETRO 147 - HLE 1803 verlaat Oostende richting Köln. 31 maart 1992

 

RETRO 148 - RAW - B6. Deze aanhangwagens werden destijds gebruikt om de capaciteit van de autorails uit te breiden. Deze wagen nr 732.14 werd vanaf 1970 in Zeebrugge gebruikt als lokaal (voor de rangeerders?). In 1992 werd ze verschroot. Bovenaan zie je de brug van de Kustlaan. Rechts gingen de sporen naar de havendam, links naar de toenmalige treinferry. Zeebrugge 29 maart 1978

 

Retro 149 - AR 4509 op weg van Dinant naar Bertrix komt voorbij het tweestanden verwittigingssein te Paliseul. 25 juni 1994.

 

RETRO 150 - TSP rondrit met HLV 64.169 te Langerbrugge op 27 maart 2010


Naar de sporen (Home) Contact Laatste pagina aanpassing: 28.12.2020