Chemin de fer de la Baie de Somme - 2013.



Autorail Verney X-212 ex. Blanc-Argent du Chemin de Fer de la Baie de Somme

De autorail Verney X-212 dateert van 1951 en werd in de werkhuizen van de SNCF omgebouwd. Tot in 2005 was ze in dienst op de lijn "Blanc-Argent" in de regio Centre. Ze werd door de CFBS gerestaureerd met een typische livrei uit de 50-er jaren. Eerste deelname aan Fête de la Vapeur !


130 Haine Saint Pierre n°15

Deze machine werd gebouwd in België in de Ateliers van Haine Saint Pierre als gevolg van een bestelling na de 1ste wereldoorlog voor oorlogsschade. Dit voornamelijk voor les Réseaux de la Somme (waaronder le Réseau des Bains de Mer) et de l'Oise. Oorspronkelijk gebouwd als nummer 1316 in 1920/1921, werd de 130 Haine Saint Pierre n°15 ingezet op le réseau des Voies Ferrées d'Intérêt Local (VFIL) de l'Oise.


030 Corpet-Louvet n°75 (ex.Tramways d'Ile et Vilaine) van het Musée des Transports à Vapeur et des chemins de fer Secondaires français

Gebouwd in 1909, reed deze machine bij de  MTVS vanaf eind jaren 80 tot in 1996. Ze kreeg een grote revisie en verscheen na 15 jaar arbeid terug vanaf september 2011.


Train des Machines.

Van links naar rechts:
020-020 Blanc-Misseron n°101 ex.POC des Voies Ferrées du Velay,
130 Corpet-Louvet n°1 van de CF Departementaux de l'Aisne,
030 Corpet-Louvet n°75 (ex.Tramways d'Ile et Vilaine) van het Musée des Transports à Vapeur et des chemins de fer Secondaires français,
020 Corpet-Louvet n°25 van de CFBS,
020 Corpet-Louvet n°11 ex. Entr. Paul FROT van la Société d'Animation du Blanc-Argent.

,e


Sprague-Thomson ex.CMP van de Association D'Exploitation du MAtériel Sprague

Een Metro-stel afkomstig van la Compagnie du chemin de fer Métropolitain de Paris komt over naar de Baai van de Somme !  Een authentiek SPRAGUE element gebouwd aan het begin van de XXste eeuw en bewaart door ADEMAS en de RATP reed tussen Saint-Valery et Noyelles (normaal spoor), een première !


031 Buffaud-Robatel n°3714

De 3714 werd gebouwd voor de chemin de fer départemental (zogenaamd tramway) de Seine et Marne. Oorspronkelijk reed ze op de lijnen rond Jouy-le-Chatel. Dit net liet 14 machines bouwen om te rijden met cabine voorwaarts om alzo een grotere zichtbaarheid te bieden bij het dwarsen van de agglomeraties. Deze machines leken ook op de lokomotieven Mogul type "130".


230 Fives-Lille n°E.332


Draisine D1

Billard van 1923 met Ballot benzinemotor ex-SE Somme.


020-020 Blanc-Misseron n°101 ex.POC des Voies Ferrées du Velay

Afkomstig van de Voies Ferrées du Velay en Haute-Loire, is deze machine van het gelede type "Mallet" een oude PO Corrèze. Gebouwd in 1906 door Blanc-Misseron, met een gewicht van  40 ton en 300 pk. ! Sinds haar restauratie is dit haar eerste verschijning buiten haar eigen spoornet.


020 KHD n°2

Deze locotractor werd in 1953 gebouwd door de duitse firma Klöckner-Humboldt-Deutz AG (KHD).Deze mini serie van 8 exemplaren was bestemd voor verschillende duitse nevenlijnen. Bij de bouw had ze het nummer 55 486. Ze is uitgerust met een diesel-hydraulische motor met een kettingtransmissie op de twee assen.
1953 - 1966 : Herforder-Kreisbahn (Duitsland). ze had er nummer Köf 14 nadien V 14.
1966 - 1971 : Sylter Inselbahn (Duitsland) met nummer L 14.
1971 - 1983 : Juister Inselbahn (Duitsland)
Ze werd gedoopt als "Heinrich II". Het nummer 2 zou later blijven.
1983 - 2010  : Montreux Oberland Bernois (Zwiterland)voornamelijk goederenwagens te rangeren. Ze verwierf 2 duitse locotracteurs waaronder deze, en gedoopt als Tm 2/2 n° 2. Ze werd toegewezen aan Zweisimmen. In 1985 kreeg ze een MOB livrei, donkerblauw met gele band.


020 Peckett n°12 "Marcia" en rijtuig ex. SE&CR n°3062 van de Kent & East Sussex Railway (GB)

De Kent & East Sussex Railway, is al meer dan 10 jaar verbroederd met de Chemin de Fer de la Baie de Somme, en neemt actief deel aan de Fêtes de la Vapeur. Voor de eerste maal brengen ze "Marcia", eeen 020 Peckett (normaalspoor) van 1923 mee naar de Baai van de Somme .

Ook voor de eerste maal brengt de Kent & East Sussex Railway een rijtuig ex. SE&CR n°3062 mee om "Marcia" te begeleidden. Dit rijtuig werd in 1888 gebouwd.

030 Meuse "Bébert" van StoomCentrum Maldegem (B)

De 030 Meuse "Bébert" van 1926 (normaalspoor) verzekerd tesamen met het rijtuig ex. SE&CR van de K&ESR afwisselend met "Marcia" de ritten tussen Noyelles et Saint-Valery op de sectie met 4 rails..


La 020 Corpet-Louvet n°11 ex. Entr. Paul FROT de la Société d'Animation du Blanc-Argent

Zuster van de 020 Corpet-Louvet n°25 ex Entr. Paul Frot van de CFBS, verbleef deze machine - eigendom van deFACS - lange jaren in de hangars van de CFBS, wachtend op restauratie. Gezien ze geen toekomst had op het net van Bains de Mer, werd ze overgebracht naar de Train du Bas Berry. De 020 Corpet-Louvet n°11 ex Entr. Paul Frot (meterspoor) werd in Duitsland volledig gerestaureerd en rijdt nu al enkele jaren op de lijn die door de SABA wordt uitgebaat.


130 Cail N°2

In 1889 kocht Ferdinand de Lesseps, die reeds met succes het Suez kanaal gegraven had, 6 meterspoor stoomlocomotieven van het type 130 voor zijn Compagnie Universelle du Canal Interocéanique de Panama. Ze waren bestemd om de werktreinen te trekken. Gebouwd door la société Cail à Denain (59), verliet de 130 Cail n°2 de fabriek met het nummer 2296. Maar door het zware werk, de toestand van het terrein en vooral het klimaat werd het er moeilijk werken. De vennootschap ging in 1891 in faling.


030 VFIL n°351 & 352

Deze tweeling diesels werden in 1951 gebouwd door "les Ateliers VFIL de Lumbres" om dienst te doen  op het net van de VFIL des "Flandres". dank zij de krachtige motoren leverden deze locotractors goed werk om lasten tot 130 ton op een helling van 15 mm/m aan een snelheid van 15km/u te trekken.

030 VFIL n°301

Deze locotractor, in 1948 gebouwd, met drijfstangen werd zoals de locotractors n° 351 &  352 gebouwd door de "Ateliers VFIL de Lumbres". Ze was bestemd voor de lijn "Anvin-Calais" van het net van de VFIL van de Pas de Calais. De constructeur stelt dat ze  op een helling van 15 mm/m een last van 115 ton kan trekken aan 14 km/u.


030 Decauville n°5 ex. Nord-Est van de Association Picarde pour la Préservation et l'Entretien des Véhicules Anciens

Meterspoor, normaalspoor maar ook 60cm spoor: het stoomfestival van 2013 is wel het feest van alle stomers !

Voor de eerste keer in de geschiedenis van de CFBS rijdt er een stoomlocomotief op 60cm spoor. De 030 Decauville n°5 van 1916 is eigendom van de APPEVA en rijdt normaal op hun net van "le P'tit Train de la Haute-Somme te Froissy. Hier rijdt ze op een tijdelijk spoor pendelritten te samen met een open rijtuig  "baladeuse" aan het station van Cayeux.


030 Pinguely n°101 ex.CM van de Chemin de Fer de la Baie de Somme

Na een lange periode van een volledige restauratie rijdt  deze machine terug op het net van de Baai van de Somme. Zijn laatste optreden dateerde van 1996.



autorail De Dion JM4 ex. CdN n°11 van het Musée des Transports à Vapeur et des chemins de fer Secondaires français

De MTVS die met een stoomlocomotief  TIV n°75 (030 Corpet) aan het festival deelneemt, bracht  ook een autorail De Dion mee, van het oude spoornet van de "réseau départemental des Côtes de Nord". Zoals de  locomotief TIV 75is dit zijn eerste optreden op het net  "Réseau des Bains de Mer".

De CdN n°11 (meterspoor) werd in 1932 gebouwd door De Dion Bouton (type JM4) en rijdt op benzine. Omdat ze slechts een overbrenging in achteruit bezit is ze voorzien van een mecanisme om op zijn as om te keren !


130 Corpet-Louvet n°1

1906-1961 : La construction

De 130 Corpet-louvet n°1 is gebouwd in 1906 door La Courneuve (Paris) voor de vennootschap Corpet Louvet (fabrieksnummer 1092), voor de Chemins de fer Départementaux de l'Aisne, kort nadien de Régie des Transport de l'Aisne (RTA). Ze reed voornamelijk op de meterspoorlijn tussen Soissons et Rethel. Op het einde van haar levensloop bij de "réseau de l'Aisne", verzorgde deze machine de overbrenging van normaalspoorwagens die op opleggers geplaats waren, tussen Guignicourt et Evergnicourt, voor de papierfabriek van Navarre.

 


De rijtuigen Ac 21 et B 111 ex.Anjou van de Association des Amis du Petit-Anjou

Gebouiwd op het einde van de XIXe eeuw, rze lichte rijtuigen op het net van de "réseau départemental de l'Anjou" (meterspoor). Ze werden gered en bewaard door de "AAPA" die ze volledig restaureerde. intégralement.

Deze twee rijtuigen rijden voor de eerste keer op het net van de "réseau des Bains de Mer" tesamen met de goederenwagens van de CFBS.


Historische Parijse autobus TN4B


150-P-13 van de la Société Nationale des Chemins de fer Français

Gebouwd in 1942, was de 150-P-13 (normaalspoor) bestemd voor het zware goederen verkeer op de lijnenvan de "Nord" en de "Est" van het franse spoornet.  Rijvaardig weegt ze bij de 105t en was ze een groot voorbeeld van het einde van de stoomtractie.

De 150-P-13 is  onderdeel van de verzameling van de "Cité du Train" van  Mulhouse en staat normaal opgesteld in de rotonde van Mohon. Zijn publiek optreden is uiters zeldzaam.

 

 


Autorail  X-2403 van de CFHA


Le site officiel du
Chemin de fer de la Baie de Somme


Naar de sporen (Home) Contact Laatste update: 01.06.2013